2007 revisited

2007, da's tien jaar geleden. Wat is nou tien jaar? Ik kan me alles, of in ieder geval veel, nog wel herinneren van 2007. In 2007 kwam er geen album uit van Bob Dylan, maar hij trok wel door Europa. In april kwam hij ook naar Nederland om twee of drie concerten te geven. In de Heineken Music Hall in Amsterdam waren die concerten. Ik was bij een van die concerten. Wat speelde hij toen ook al weer?
Het geheugen is toch niet zo goed. Bob Dylan opende beide concerten in Amsterdam met "Cat's In The Well", dat had ik nooit kunnen bedenken. Starend naar de setlist van het eerste concert in 2007 in Amsterdam, het concert waar ik was, moet ik bekennen dat ik me sowieso weinig van dit optreden kan herinneren. Wie mij had gevraagd of ik ooit Bob Dylan "Under The Red Sky" of "Watching The River Flow" in concert had horen spelen, had ik waarschijnlijk gezegd dat ik "Watching The River Flow" misschien, maar "Under The Red Sky" zeker niet had gehoord tijdens een van de Dylan-concerten waar ik geweest ben. Op 8 april 2007 speelde Bob Dylan beide nummers.
Ik herinner mij van dit concert "Just Like Tom Thumb's Blues" nog wel en dan vooral de guitige blik die mijn buurman mij tijdens dit nummer van achter zijn ronde brillenglazen toewierp. Ik herinner mij "It's Alright, Ma (I'm Only Bleeding)" en "Nettie Moore".
Herinner ik het mij echt of houd ik mezelf voor de gek?
Wat nog meer? Wat ik me nog herinner is Theme Time Radio Hour. In die dagen stond mijn computer nog op zolder, een grote kist met daarop een bakbeest van een beeldscherm. Zo'n ding wilde ik niet in de kamer hebben staan en dus was het een keer per week naar zolder om de meest recente aflevering van Theme Time Radio Hour van het internet te plukken en te beluisteren.
Wat is nou tien jaar? Da's niks en toch is er blijkbaar wel het een en ander uit mijn geheugen gegleden.
Even denken, wat bood het jaar 2007 nog meer aan Dylan-bijzonderheden. Volgens mij was dit het wel: geen album, twee concerten in Amsterdam en Theme Time Radio Hour.

Met bovenstaande in mijn hoofd haalde ik de map van 2007 uit mijn knipselarchief om door dat pak papier te bladeren en te kijken wat ik mogelijk vergeten was over dat jaar 2007. Dat bleek schrikbarend veel te zijn. Ik moet mijn zorgvuldig gekoesterde illusie van een goed geheugen maar loslaten. Ik vergeet te veel om nog te kunnen pochen over een goed geheugen.
2007 in een selectie uit de knipsels van dat jaar, te beginnen bij de twee zaken die ik me nog wel wist te herinneren:

Bob Dylan geeft op 8 en 9 april concerten in Heineken Music Hall te Amsterdam:








In mei 2006 begon Bob Dylan met het samenstellen en presenteren van het radioprogramma Theme Time Radio Hour. In 2007 gingen de uitzendingen gewoon verder:


Bob Dylan bracht in 2007 geen nieuw album uit, maar wel werden een aantal zaken opnieuw uitgebracht, te beginnen bij het oeuvre van Traveling Wilburys:



De film Dont Look Back werd in 2007 ook opnieuw uitgebracht, inclusief een tweede film: '65 Revisited:




Naast Dont Look Back verscheen ook The Other Side Of The Mirror op dvd, een film vol opnamen van Bob Dylan op het Newport Folkfestival in 1963, 1964 en 1965:



En om nog even bij films te blijven, de door Todd Haynes gemaakte film I'm Not There waarin zeven acteurs op Bob Dylan gebaseerde personen spelen ging in première:


Verder was Bob Dylan te zien in een commercial voor een SUV: 



Vanaf november 2007 werden onder de titel Drawn Blank Series schilderijen van Bob Dylan in Chemnitz tentoongesteld:


Er kwam in 2007 geen nieuw album van Bob Dylan uit, maar wel een nieuw verzamelalbum: DYLAN. Ter promotie van deze verzamelaar mocht Mark Ronson een nummer van Bob Dylan remixen, zie hier.



Tot slot nog enkele tijdschriften uit 2007 met Bob Dylan op de cover:




Geen opmerkingen: