Dylan vinden waar hij niet of nauwelijks is #42

Hallo Tom,

Is dit het lot van de fan die al 50 jaar naar Bob Dylan luistert? Overal Bob Dylan zien waar hij niet of nauwelijks is?

Ik lees De dood in Venetië van Thomas Mann (Salamander Klassiek, 2002; oorspronkelijke uitgave 1911) en tref passages aan die op Dylan slaan!

"'(…) de mening toegedaan dat waarlijk groot, omvattend, ja waarlijk eerwaardig slechts dat kunstenaarschap kon heten waaraan het was gegeven om in alle stadia van het menselijk bestaan op karakteristieke wijze vruchtbaar te zijn." (blz. 15) Een wat moeilijke zin, maar alles zit erin, vind ik.

"Maar hij had de waardigheid verworven naar welke (…) ieder groot talent de natuurlijke drang en prikkel is aangeboren, ja, men kan zeggen dat zijn hele ontwikkeling een bewuste en hardnekkige, alle remmingen van de twijfel en de ironie achter zich latende opgang naar de waardigheid was geweest." (blz. 18) Er staat weer heel veel in deze ene zin.

Ga door met je blog, ik geniet er bijna dagelijks van.
Met vriendelijke groet,

Rob

*****

Hallo Rob,

Dank voor je e-mail en vriendelijke woorden over de blog.
Wat je schrijft is herkenbaar, jaren geleden heb ik ook De dood in Venetië gelezen en bij het lezen van dat boek bekroop mij precies hetzelfde gevoel als jij had bij het lezen. Er staan zinnen in dat boek die over Bob Dylan gaan, wat natuurlijk helemaal niet kan aangezien het boek in 1911 geschreven is.
Of het toen bij mij om dezelfde zinnen ging als de zinnen die jij noemt weet ik niet meer. Daarvoor is het te lang geleden dat ik De dood in Venetië las. Opmerkelijk blijft het wel.

groet,

Tom

Geen opmerkingen: