Aantekening #5182

Frits schreef gisteren nogmaals over Laat mij vandaag vergeten tot morgen, zie hier. Eén antwoord: het verband tussen Blake's 'Auguries of innocence' en Dylans 'Every grain of sand' is zeker niet van Jansz. Het is een verband dat al vele malen door vele anderen voor Jansz is opgeschreven.
Gisteren kwam er nog een aardige verrassing bij: Laat mij vandaag vergeten tot morgen stond op de eerste plaats van de best verkochte boeken van uitgeverij Brave New Books (zie afbeelding). Ik ga bijna naast mijn schoenen lopen :-)

The 30th anniversary concert celebration blijft de gemoederen bezig houden. Zo zijn er gisteren wat interessante reacties op mijn stuk over de recente heruitgave gekomen. Wat ik me nooit had gerealiseerd is dat dit concert het laatste optreden van George Harrison is geweest. Het is jammer dat Harrisons uitvoering van 'If not for you' de dvd niet gehaald heeft.
En waarom is de rehearsal van Bob Dylan niet aan de cd toegevoegd als bonustrack? Twee gemiste kansen.

Naast mij ligt het boek Leven uit het lab van Ronald Plasterk. Ik heb geen enkele behoefte om het te lezen. Het ligt er alleen omdat ik op bladzijde 184 het volgende tegenkwam: 'Als katholiek leerde je toch al nooit dat de bijbel zo serieus moest worden genomen, en de versie van het geloof waarmee ik in Den Haag ben opgegroeid was helemaal van alles los. Het Hooglied had plaatsgemaakt voor Huub Oosterhuis, en Bach voor Bob Dylan, en er is destijds zelfs nog een bijbel verschenen waarin Jezus op zijn Puch het dorpsplein op kwam scheuren alwaar hij met zijn twaalf apostelen, allen met lang haar en zonder valhelm, een patatje pinda nuttigde.'

Terwijl heel Nederland vanmiddag zo verstandig was om van het zonnetje te genieten, liep ik door een grote hal vol kramen: vlooienmarkt. Het viel me op dat handelaren steeds vaker koper voor goudprijzen proberen te verkopen. Zo kwam ik een Nederlandse persing van de single 'Subterranean homesick blues' tegen, goed (geen geweldig) exemplaar. Vraagprijs: €100,-. Dat is ver voorbij het redelijke.
Toch ben ik niet met lege handen naar huis gegaan. Voor het schappelijke bedrag van €1,- ben ik nu de eigenaar van het tijdschrift Life van 22 december 1969. In dit blad staat een foto van een jonge, rokende Bob Dylan. Onder die foto de volgende tekst: 'Bob Dylan set a musical style for the '60s by giving new life to an ancient tradition of the wandering troubadour. Creating a folk music for his contemporaries and the age, Dylan wove themes of social protest and love and nostalgia into lyrics that both enchanted and stung - sometimes simultaneously.'

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Gefeliciteerd Tom! Nr 2 is ook intrigerend: wat zijn paleo-recepten in godsnaam? En als ik ooit een boek schrijf, zal ik er zeker voor zorgen er een verwijzing naar Dylan in te stoppen. Heb ik in ieder geval alvast een lezer.;-)
Groetjes, Frans

alja spaan zei

Neem je hem mee volgende week? En gefeliciteerd, ruimte genoeg nog naast die schoenen van jou!