STOP! hey,...

Ik was gisteren op een boekenmarkt.Wanneer je Dylan kort #902 al heb gelezen, dan wist je dat al. Het leuke van struinen door kramen vol oude boeken is dat je soms dingen tegenkomt waarvan je het bestaan niet eens vermoedde.
Bij een boekenkraam van een middelbare man & zijn moeder zag ik voornamelijk streekromans & handwerkboeken. Ik wilde net naar de volgende kraam lopen toen mijn oog viel op een onooglijk ooit groen boekje. Op de kaft van het boekje alleen witte letters. Geen naam van een auteur of uitgever, alleen OP hey, what's that sound.
Het woord 'sound' zorgde ervoor dat ik het boekje oppakte om even door te bladeren. Ik ben zo nieuwsgierig...
Bij het omdraaien van het boek zag ik op de achterkant alleen de letters ST. Om de volledige titel te lezen, moet dus begonnen worden op de achterkant van het boek & dan verder lezen op de voorkant. Er staat dan: STOP! hey, what's that sound? En met het lezen van die titel begon gelijk het nummer 'For what it's worth' van Buffalo Springfield in mijn hoofd te zingen.
Bij het openslaan van het boekje viel mijn oog gelijk op een foto van Dylan, de Dylan die mondharmonica speelt met in zijn mondharmonicarek niet alleen een instrument maar ook een sigaret.
Bij het verder doorbladeren van het boekje blijkt het stampvol foto's van muzikanten te staan, vaak voorzien van een paar woorden tekst, een discografie & bibliografie & soms een songtekst. Het is vooral een 'bladerboek', een boek gevuld met beelden, niet zozeer met teksten. Op ongeveer tweederde van het boek zijn zeven pagina's gevuld met Dylan.
Het doet allemaal een beetje denken aan het boekje Bob Dylan Inspirations uit 2005.
Ik heb een zwak voor dit soort boeken & al is de kaft bijna te smerig om aan te pakken, hangt de helft van de bladzijden al los in de band (& is het wel zeker dat de andere helft van de bladzijden bij de eerst volgende keer doorbladeren ook los zullen gaan), dit boekje ga ik kopen.
Het ligt nu naast me, ik heb er sinds gisteren al zeker vier keer in zitten bladeren. Heerlijk.
STOP! hey, what's that sound werd in 1970 door uitgeverij Bert Bakker uitgebracht, zo leert het colofon. Ook interessant, uit hetzelfde colofon: 'samenstelling Wicked Messenger.'
De samensteller van dit bladerboekje over muziek heeft zijn pseudoniem ontleend aan een nummer van Dylan.
De afbeelding bij dit bericht bevat twee bladzijden uit STOP! hey, what's that sound.
Tot zover, ik ga zo weer bladeren.
Heerlijk. Het boekje stinkt zelf een beetje, ook dat hoort er bij.

Geen opmerkingen: