Tempest: olie op het vuur

Wanneer je internet afschuimt, dan kom je steeds meer mogelijke bronnen voor de albumtitel Tempest & songtitels van dit album tegen. Ik sta hier wat ambivalent tegenover. Aan de ene kant vind ik het wel leuk (de Pontiac Tempest, een vondst van Patrick & de mogelijk bron - Time - voor 'Duquesne whistle' zoals beschreven in de gisteren ontvangen nieuwsbrief van Isis & ook hier na te lezen, met dank aan Floater.) maar aan de andere kant is het allemaal zéér discutabel. We roepen maar wat (& ik doe net zo hard mee).
Sommige keuzes voor mogelijke bronnen zijn op z'n zachtst gezegd arbitrair, zoals de aanname dat de titel Tempest verwijst naar een stuk van Shakespeare. Er zijn immers genoeg mogelijkheden waarnaar de titel zou kunnen verwijzen.
Waarom zijn wij er zo van overtuigd dat Tempest verwijst naar Shakespeare & niet naar bijvoorbeeld het album Tempest van Balflare of van Jesse Cook?
Er zijn legio mogelijkheden waarnaar de titel Tempest zou kunnen verwijzen, als de titel al ergens naar verwijst. (Zie hier).
Of is Tempest toch gewoon een boot?
Om wat olie op het vuur te gooien, heb ik er nog twee voor je: 'Duquesne whistle' gaat over een auto (zie hier) & 'Scarlet town' verwijst niet alleen naar 'Barbara Allen', maar vooral naar Gillian Welch, zie hier.

Waarom alle kanten op wijzen terwijl we nog geen noot muziek gehoord hebben?
Ik heb mijn twijfels.

Geen opmerkingen: