Dylan kort #838

Het is een wat vreemde dag moet ik bekennen. Een dag met een setlist, een prijs & een rectificatie in een nieuwe aflevering van Dylan kort. En dan moet ik eigenlijk ook nog iets schrijven over de nieuwsbrief van fanzine Isis & een aantal nieuwe boeken over Dylan. Daar gaat-ie:
setlist 26 april: Leopard-skin pill-box hat / It ain't me, babe / Things have changed / Tangled up in blue / Beyond here lies nothin' / Tryin' to get to heaven / High water (for Charley Patton) / Spirit on the water / The Levee's gonna break / A Hard rain's a-gonna fall / Highway 61 revisited / Love sick / Thunder on the mountain / Ballad of a thin man / Like a rolling stone / All along the watchtower // Blowin' in the wind
Presidential Medal of Freedom: Bob Dylan krijgt de Presidential Medal of Freedom. Naast Dylan krijgen onder andere Madeleine Albright, Toni Morrison, Shimon Peres, Maya Angelou, Dolores Huerta en astronaut John Glenn de onderscheiding. De prijs wordt binnenkort door president Barack Obama uitgereikt. Zie hier, hier, hier, hier, hier en hier. Ik moet bekennen dat ik voor vandaag niet gehoord had van de Presidential Medal of Freedom. En dus ben ik maar even op zoek gegaan. Wikipedia: 'De onderscheiding wordt uitgereikt door of namens de president van de Verenigde Staten. Hij is bestemd voor personen die een bijzonder significante bijdrage hebben geleverd aan de veiligheid of nationale belangen van de Verenigde Staten, wereldvrede, cultuur of andere betekenisvolle publieke of private ondernemingen.'
De onderscheiding wordt op of rond 4 juli uitgereikt.
Robertus Dylanum: Gisteren plaatste ik hier het bericht 'Robertus Dylanum'. Ik nam het ontvangen bericht serieus & dus ben ik - zo begreep ik vandaag uit een e-mail van Willem - volledig in de grap getrapt. Willem schrijft onder andere:

Beste Tom,

Naar aanleiding van je vraag over het artikel over Dylans eredoctoraat het volgende:

Het artikel is oorspronkelijk afkomstig uit het Britse satirische tijdschrift Private Eye, waar het in juli 2004 onder de kop ‘That Bob Dylan Honorary Degree Citation In Full’ verscheen. Het wordt ook in de Encyclopedie van Michael Gray genoemd: ‘A fine parody of all this appeared in Private Eye no. 1110, which, below a photograph of a be-robed Dylan looking outrageously put-upon and vexed, offered a mock version of the citation in cod-Latin.’ (ed. 2006, blz. 635).

Potjeslatijn dus, en de humor ervan gaat in vertaling natuurlijk hopeloos verloren. Maar om je een idee te geven:

‘Gegroet, Bob Dylan (geboren Zimmerman), Amerikaans volkszanger en mondharmonicavirtuoos. Beroemd in de jaren zestig met grote hits als ‘Hey, Mr Tambourine Man’, 'The Times They Are a-Changin’’ en natuurlijk ‘The answer, my friend, is blowin’ in the wind’. Inspireerde gedurende vele jaren met vriendin Joan Baez e.a. protesten tegen de oorlog en het kapitalisme. Draagt altijd een zielig baardje en een raar kapsel en rookt marihuana. Icoon van de alternatieve hippiecultuur. Trad als vergetenswaardig acteur op in ‘Pat Garrett and Billy the Kid’. Woont tegenwoordig in Crouch End, een onbeduidende voorstad van Londen. Zo vergaat de grootheid der wereld.

University of St Andrews (voorheen de Glen Miller Distilleerderij en Technische Hogeschool. (‘een slokje voor u afstudeert’)’  

Hopelijk heb je hier wat aan. Hartelijke groet uit het westen van Ierland,

Willem


Ik heb Willem teruggeschreven dat ik hier zeker wat aan heb & dat ik erg heb moeten lachen om de grap ondanks dat ik zelf het slachtoffer ben geworden.
Met dank aan Willem!

boeken: De nieuwsbrief van fanzine, die ik heb vandaag heb ontvangen, heb ik nog niet kunnen lezen, alleen nog maar doorbladeren. Tijdens het doorbladeren zag ik dat er weer een aantal boeken over Dylan verschijnen:
Jon Friedman - Forget about today (7 augustus 2012)
Bob Dylan Forever young: 50 years of song (hardback 1 september 2012)
Jonah Lehrer - Imagine: how creativity works
Andrea Cossu - It ain't me babe (20 augustus 2012)
Ian Bell - Once upon a time (2 augustus 2012)
Het Time-Life book Bob Dylan Forever young: 50 years of song dat in september in hardback uitkomt heeft dezelfde titel als het tijdschrift dat onlangs door Time-Life is uitgegeven. Ik ga er voorlopig dan ook van uit - maar ik weet dit niet zeker - dat het in september te verschijnen boek dezelfde inhoud heeft als het onlangs verschenen tijdschrift.
Het boek van John Lehrer is geen boek over Dylan, maar bevat wel een hoofdstuk met de titel 'Bob Dylan's brain'.
Het boek van Ian Bell is deel 1 van een tweedelige biografie over Dylan.
Tot slot ontbreekt in bovenstaand rijtje nog het boek Who is that man? van David Dalton dat 24 april uitgekomen zou zijn. Ik heb het boek inmiddels besteld maar ik heb vandaag van de verkoper begrepen dat het diep in juni wordt voor ik het boek zal ontvangen.
Music on vinyl: Wederom volgens de nieuwsbrief Isis: Music on vinyl brengt in mei niet alleen "Love and theft" opnieuw op vinyl uit, maar ook New morning. Dat kan ik alleen maar toejuichen.
Levon Helm: Peter stuurde mij vandaag een scan van een stuk uit De Volkskrant n.a.v. het overlijden van Levon Helm. Het stuk is geschreven door Gijsbert Kamer. Hij schrijft o.a.: 'Helm en gitarist Robbie Robertson trokken de aandacht van Bob Dylan die in 1965 naarstig op zoek was naar een elektrische band. Helm stond erop dat Dylan ook de rest van zijn Hawks in dienst nam. Dat deze nu niet alleen een stel knappe muzikanten om zich heen had, maar vooral drie grootse zangers, zou pas later blijken.' ('The Band klonk traditioneel en vernieuwend tegelijk'; De Volkskrant, 21 april 2012)
Dit door Gijsbert Kamer geschreven stuk over Levon Helm is een heel stuk beter dan het stuk uit NRC Handelsblad waar ik een paar dagen geleden over schreef.
Met dank aan Peter voor het opsturen van het artikel!
afbeelding: De afbeelding bij dit bericht is een scan van de voorkant van de eerste van een aantal flyers die bij de tentoonstelling L'Explosion rock in Parijs lagen. Met dank aan Simon voor deze flyer! In de komende dagen volgen er nog meer op de blog.

Geen opmerkingen: