Bob Dylan in Nederland (1965 - 1978) aanvulling #2: Wigwam in Moskou

Aanvulling #2? Waar is #1 dan?
De foto in het bericht 'zondagsonrust' zou je als aanvulling #1 kunnen zien.
(Er volgen er ongetwijfeld nog meer)


In Bob Dylan in Nederland (1965 - 1978) schrijf ik op een aantal plaatsen over Dylans grootste hit in Nederland, 'Wigwam'. Zo staat er op blz. 10 'Wie kocht anno 1970 in vredesnaam die single?' en 'Het liefst zou ik "Wigwam" vergeten.'
Ik ben geen liefhebber van 'Wigwam', zoveel mag duidelijk zijn.
Ik heb me ook nooit kunnen voorstellen dat Dylan achteraf met trots op 'Wigwam' heeft teruggekeken. Het is een niemendalletje. Die moeten er natuurlijk ook zijn, maar het blijft een niemendalletje.
Opnemen & vergeten, zo klinkt 'Wigwam' in mijn oren.

Net komt mij een artikel uit de International Herald Tribune van 27 juli 1985 onder ogen. Het gaat over Dylans optreden in Moskou op 25 juli 1985 tijdens een samenkomst van dichters. In dit artikel kom ik de volgende alinea tegen: "Shortly after he arrived Wednesday, Dylan said he heard on the radio an instrumental he had once written. 'It was the flip side of a single - "Wigwam", I think,' he said. 'Halfway through I thought "This sounds familiar," and then I recognised it as something I wrote. It was spectacular: It sounded like Tchaikovsky.'"

Eerst is er bij mij de verbazing over de herinnering - in 1985 - aan het componeren van 'Wigwam' & vervolgens de nog grotere verbazing over de vergelijking met Tchaikovsky. Die link zou ik nooit gelegd hebben.
Of het een terechte vergelijking is? Ik weet het niet, daarvoor heb ik te weinig Tchaikovsky gehoord.
Vanavond toch nog maar eens naar 'Wigwam' luisteren, kijken of ik Tchaikovsky er in kan horen.

Volgens het boven aangehaalde bericht speelde Dylan in Moskou: 'Blowin' in the wind', 'A Hard rain's a-gonna fall' en een onbekende derde.
De website Olof's files maakt geen melding van dit optreden in Moskou. Ook in de boeken Tangled en Master on the tracks niks over dit optreden.
Wat die derde song dan geweest is? Volgens Clinton Heylin in zijn Bob Dylan Day by day is het derde nummer mogelijk 'The Times they are a-changin''.
Niets staat vast.

2 opmerkingen:

CultureEye zei

'The Times they are a-changin'' in de USSR, nou ja ... Gorbatsjov was er natuurlijk al

Peter zei

Wigwam is een zeer on-Dylaneske compositie, maar absoluut een aardige melodielijn en een goed arrangement. Als je niet zou weten dat Dylan het geschreven heeft, zou je er niet op komen, en het past natuurlijk op geen enkele manier in de rest van zijn repertoire. Maar daarom vind ik het zeker niet slecht en ik kan er (eens in de 3 jaar ofzo) met plezier naar luisteren.