de biografie

Rond Dylans zeventigste verjaardag zijn er vele nieuwe boeken over Dylan verschenen. Maar niet alleen nieuwe boeken vullen de planken van de boekwinkels, ook de heruitgave van 'oude' boeken. Maar liefst drie 'grote' biografieën zijn opnieuw uitgegeven, de biografieën van Clinton Heylin, Robert Shelton en Howard Sounes.
Ik was van plan om deze drie heruitgaven te lezen & pas daarna een stuk over alle drie de boeken te schrijven. Ik heb er pas twee gelezen & kan niet langer mijn mond houden.
ik ben begonnen met Clinton Heylin, net als de twee eerdere uitgaven van zijn biografie - Behind the shades - een goed boek, degelijk, maar zeker niet altijd even prettig leesvoer aangezien Clinton Heylin regelmatig afgeeft op andere schrijvers over Dylan & andere 'zaken' die hem niet zinnen. Heylin is een sterk karakter met een sterk verhaal, probleem is dat de een het ander bijt.
Ik heb net de herziene versie van Robert Sheltons No direction home uitgelezen. Ik was vergeten hoe goed deze biografie is & deze heruitgave is nog beter. Ik kan uren de loftrompet blazen over dit boek, maar ik houd het vanavond liever simpel: No direction home is onovertroffen, deze heruitgave is dè Dylan-biografie.
Recenten geven vaak sterren aan boeken, waarbij het maximale aantal te ontvangen sterren vijf is. No direction home zou - als ik sterren zou moeten geven - van mij voor het eerste deel, over de periode uit Dylans leven tot & met 1966 zes sterren krijgen. Inderdaad, één meer dan het maximale aantal. Het tweede deel van het boek, de periode 1967 - 1978, krijgt van mij vierenhalve ster. (ter vergelijking, de recente heruitgave van Heylin krijgt van mij ergens tussen drieënhalve en vier sterren)
De kracht van Sheltons boek is te vinden in o.a. de thematisch-chronologische opbouw (Shelton behandeld verschillende thema's in min of meer chronologische volgorde), de onberispelijke research (feiten) & bovenal het feit dat No direction home een biografie is geschreven vanuit het werk van Dylan, niet vanuit het privéleven. In dit boek zul je geen roddel & achterklap tegenkomen, geen feiten die niet eerst gecontroleerd & nogmaals gecontroleerd zijn voor ze opgeschreven werden.
De heruitgave van No direction home is een parel in de Dylan-bibliotheek & dan heb ik het alleen nog maar over de inhoud.
De recente heruitgave - gebonden boek met stofomslag - is bijzonder mooi vormgegeven, met foto's aan het begin van de hoofdstukken, en soms een foto aan het eind van een hoofdstuk of bij de tekst. De bladzijdes had iets kleiner gemogen, om het leescomfort te vergroten. ik vond het niet prettig om het boek in mijn luie stoel te lezen, met het boek op schoot, door de grote van het boek. Het gros van No direction home heb ik gelezen aan de eettafel, het boek opengeslagen op tafel, voor mijn neus.
Dit laatste is natuurlijk geneuzel, doet niet ter zake & mag de waarde van het boek niet bepalen.
Welke recent verschenen boeken over Dylan je ook op je verlanglijstje heb staan, zet No direction home maar bovenaan, je zult er geen spijt van krijgen.
Eind oordeel: No direction home is een 'must-read', één van de vijf beste boeken over Dylan geschreven.

Geen opmerkingen: