Suze Rotolo 1943 - 2011

Afgelopen vrijdag is Suze Rotolo overleden, ze is 67 jaar geworden.
Suze Rotolo is binnen de Dylan-wereld vooral bekend als het vriendinnetje van. Tussen 1961 en 1964 had ze een relatie met Bob Dylan. Ze staat voor eeuwig afgebeeld, als jonge, beeldschone vrouw, op de hoes van The Freewheelin' Bob Dylan, in innige omarming met Dylan.
In veel berichten op het internet over het overlijden van Suze Rotolo, lees ik dat Dylans vroege muze is overleden & hoe waar dit ook is, het voelt niet goed om Suze Rotolo alleen te herdenken als de muze van. Eén van de redenen waarom Suze Rotolo haar relatie met Dylan verbrak, was omdat ze niet alleen maar in de schaduw van Dylan wilde staan. Suze Rotolo was veel meer dan alleen de muze van.
Rotolo schilderde en schreef het fantastische A Freewheelin' time; a memoir of Greenwich Village in the sixties.
Omdat ik vooral vanuit een Dylanesque benadering denk, voel ik mij niet goed in staat om op gepaste wijze bij de dood van Suze Rotolo stil te staan. Haar jaren met Dylan zijn slechts een klein deel van haar leven.
N.a.v. haar boek A Freewheelin' time heb ik een handvol e-mails met haar uitgewisseld. Uit die e-mails komt zij naar voren als een zeer vriendelijke vrouw.
En toch, ik kan het niet helpen, blijft haar naam voor mij voor eeuwig verbonden met dat ene beeld. Het beeld zoals het ons al bijna vijftig jaar vanaf de hoes van The Freewheelin' Bob Dylan aanstaart. Die jonge vrouw is afgelopen vrijdag op 67 jarige leeftijd overleden. Ze laat haar man, Enzo Bartoccioli, met wie ze veertig jaar getrouwd was, achter.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Wat is de dood toch medogenloos.. Wat een mooie jonge meid, wat hou ik van die hoesfoto.. En wat een spijt dat ik dan toch maar niet naar die lieve wijze oudere vrouw ging kijken op het Crossing Border Festival...
Deze middag was ze nog even in mijn gedachte toen ik 'Don't think twice, it's all right' in de auto beluisterde. Een vaarwel.
Hoe zou Bob zich voelen?

Erik

Peter zei

Als ze niet heel lang geleden een heel korte tijd iets met Bob Dylan had gehad (hetgeen overigens een paar mooie nummers heeft opgeleverd, maar wat doet 't er toe dat die op haar betrekking hebben), hadden wij in Nederland nog nooit van Suze Rotolo gehoord. Het belangwekkende van haar overlijden vind ik dus heel relatief. Er gaan er (helaas!) veel van die leeftijd en jonger.