Dylan kort #566

Nike van den Buys over the Original mono recordings.
The Witmark demos trailer is inmiddels ook te zien op de site van TMF.
Recensie The Bootleg series vol. 9 op Tiny mix tapes.
Terwijl ik naar huis rijd langs wegwerkzaamheden en bomen die hun eerste herfstbladeren laten vallen, krijg ik de onweerstaanbare behoefte om Dead man, dead man te horen. Niet te studio-take van Shot of love, maar de tijdens een concert in New Orleans op 10 november 1981 opgenomen versie van dit nummer. Deze opname is oktober 1989 officieel uitgebracht op de 12" single en cd-single Everything is broken. In 2001 is deze opname ook terecht gekomen op de Japanse cd Bob Dylan live 1961 - 2000: Thirty nine years of great concert performances, maar de ultieme manier om dit nummer in iedere vezel van het lijf te voelen, is het draaien van die 12" single Everything is broken.
Luisteren naar deze opname geeft meer energie dan dagelijks een vitaminepil.
In 1985 verscheen op Biograph een opname van Heart of mine van ditzelfde concert in New Orleans (foutief gedateerd in het boekwerk bij Biograph). Dat zijn, zo uit mijn geheugen, de enige twee officieel uitgebrachte opnames van tournee 1981. Die gedachte brengt mij in een spagaat. Aan de ene kant ben ik blij dat Sony in zo verstandig is geweest om in ieder geval deze twee opnames uit te brengen, aan de andere kant zou ik graag véél meer opnames van tournee 1981 op een officiële release zien, bij voorkeur het gehele concert van 10 november 1981 in New Orleans.
Vanavond wordt het dus Dead man, dead man, op herhaling. Keer naar keer die brok energie over me heen laten donderen.
Er schuilt schoonheid in de groeven van de 12" single Everything is broken.

Geen opmerkingen: