perfectie

Als aanvulling op onderstaande losse notities ontving ik het volgende via de e-mail van Truck Fish:

Hoi Tom

Citaat van jou:
Wie denkt dat ik mij beledigd zou voelen door de woorden van Campbell, moet
ik teleurstellen. Sterker, Campbell slaat de spijker op z'n kop. Dylans teksten
(en muziek, en stem, en...) zijn verre van perfect & daarin schuilt nou juist
de schoonheid. Perfectie verveelt al snel, goddank is Dylans werk niet perfect
(einde citaat)

Voor mij heb je hiermee helemaal gelijk. En wat ik mij herinner heeft
Bob er zoals gewoonlijk zelf ook al eens iets over losgelaten,
in een grijs verleden alweer, in de liner notes van BIABH met
name (die Todd Haynes ook nauwkeurig heeft bestudeerd):

my songs're written with the kettledrum
in mind/a touch of any anxious color. un-
mentionable. obvious. an' people perhaps
like a soft brazilian singer . . . i have
given up at making
any attempt at perfection/

the fact that the white house is filled with
leaders that've never been t' the apollo
theater amazes me. why allen ginsberg was
not chosen t' read poetry at the inauguration
boggles my mind/if someone thinks norman
mailer is more important than hank williams
that's fine. i have no arguments an' i
never drink milk. i would rather model har-
monica holders than discuss aztec anthropology/
english literature. or history of the united
nations. i accept chaos. I am not sure whether
it accepts me. i know there're some people terrified
of the bomb. but there are other people terrified
t' be seen carrying a modern screen magazine.
experience teaches that silence terrifies people
the most . . .

Hoi Fish Truck,

Allereerst mijn dank voor je e-mail en het perfect [verkeerde woordkeuze, uitstekend] sluitende citaat uit een van de meest lezenswaardige hoesteksten.
Perfectie is het schilderij van het zigeunerjongetje met de traan, perfectie is een plaat van the Eagles, het oogt goed, maar het vertelt geen verhaal.
Het is mogelijk om uren met grote ogen het aan te gapen, zonder geraakt te worden.
Perfectie is te vinden in de platen die je op de radio hoort, die je grijpen waarna je gelijk naar de platenboer rent om het album te kopen. Het album dat je vervolgens één keer draait, omdat het toch tegenvalt.
Omdat het toch tegenvalt.
Goddank is Dylans werk niet perfect.
Het is schoonheid. Schoonheid die nooit tegenvalt en bij iedere draaibeurt alleen maar meer onder huid kruipt, in de poriën nestelt.

Nogmaals dank voor je aanvulling,
groet,

Tom

Geen opmerkingen: