Dylan kort #413


Recensie van de 4dvd box The Definitive Bob Dylan op soundslike. In ieder geval een aantal, en mogelijke alle 4 de dvd's zijn eerder als aparte releases uitgegeven. De vierde dvd heb ik gezien, van 2 andere heb ik eerder recensies gelezen. Dit is voor mij genoeg om deze box niet aan te schaffen. [met dank aan Thomas voor de tip].
Nanne tipte me nog dat het Oris Bob Dylan horloge in Amsterdam te koop wordt aangeboden. Geen prijzen op de website, maar volgens eerdere berichten zal een dikke portemonnee meegenomen moeten worden om dit horloge te kunnen bemachtigen. [met dank aan Nanne voor de tip].
Op de webwinkel van de Volkskrant staat nu het vervolg op de vorig jaar uitgekomen 10 cd box The Bob Dylan 60s collection. Een logisch vervolg: The Bob Dylan 70s collection. Deze nieuwe box bevat de albums Selfportrait [volgens de website van de Volkskrant niet eerder in Nederland op cd uitgebracht...], New morning, Pat Garrett & Billy the Kid, Planet waves, Blood on the tracks, Basement tapes [2 cd], Desire, Street legal en Slow train coming. Het begeleidende boekje is geschreven door Gijsbert Kamer. Deze verzamelbox beperkt zich tot de studioalbums. Live-albums zoals Before the flood, Hard rain en At Budokan worden 'overgeslagen'. De eerste recensie staat reeds op de website van de Volkskrant, met o.a. de opmerking dat Basement tapes zijn opgenomen in 1967 en dus bij de jaren '60 horen. Een terechte opmerking, als je het mij vraagt, ook al kwam dit album in 1975 uit. [zie ook de afbeelding bovenaan deze Dylan kort].
Voorganger Bob Dylan 60s collection heb ik, toen die net uitkwam, ook gekocht en nooit spijt van gekregen. Wat deze eerste box extra aantrekkelijk maakt, is de cd Live at the Gaslight 1962, een cd die daarvoor alleen te verkrijgen was bij Starbucks in Amerika en in België via Humo / Standaard boekhandel. De nieuwe box bevat niet zo'n extra aantrekkelijke cd. Dat neemt niet weg dat ik ook deze box zal kopen.
Het ontbrekende studioalbum uit de jaren '70 is natuurlijk Dylan [1973], maar dit album zal wel nooit meer opnieuw op cd worden uitgegeven.
Harde regen op Toledo's pad over de verzamelaar DYLAN en de 'bekering tot' Dylan's muziek.

Een Nogowski: Ik was van plan om nog één keer een Nogowski te schrijven over het boek van de naamgever, Bob Dylan a descriptive, critical discography and filmography; second edition door John Nogowski. Dat wilde ik doen nadat ik het boek had uitgelezen. En ik heb het bijna uitgelezen, maar ik houd het niet meer, ik sta op knappen, de ergernissen moeten er nu uit anders knal ik tegen de muren op!
Zit je goed? Daar komt ie: op blz. 85 is Love minus zero / no limit verhuisd naar het album Highway 61 revisited en dat is ook wel zo'n beetje de laatste keer dat Nogowski een nummer op het verkeerde album zet. Applaus voor Nogowski! Maar wie denk dat daarmee de fouten uit het boek zijn verdwenen, komt bedrogen uit, want ook jaartallen zijn o zo moeilijk. Zo blijkt op blz. 87 dat At Budokan in 1979 is opgenomen [was het maar waar!] en op blz. 94 blijkt het album The Times they are a-changin' niet in 1964, maar in 1963 te zijn uitgekomen. Het komt uit de volgende zin over Shot of love: Dylan's lowest chart debut since "The Times They Are a-Changin'" in 1963. En dan blijkt Nogowski te kunnen knippen en plakken, want op blz. 102 schrijft hij: "Real Live" was the first Dylan album since "The Times They Are a-Changin'" in 1963 that failed to make the charts. Dit kan dan misschien nog net - even afgezien van het foute jaartal 1963 - maar nou zijn de mogelijkheden wel uitgeput, toch? Blz. 115: It [Knocked out loaded] did not make the charts, Dylan's first studio album to miss since the 1963 "The Times They Are a-Changin'" En het klopt nog steeds, lees maar terug...
Ik had het over jaartallen. Planet waves kwam in 1973 uit (blz. 115), wat toch wel een openbaring is voor mij. Eerlijk is eerlijk, hij zit er steeds maar een jaartje naast, en wat is een jaartje? Dan kan Oh mercy ook wel in 1979 zijn uitgekomen, een jaartje, tien jaartjes, wat maakt het allemaal uit.
The Bootleg series vol. 1 - 3 is voor het gemak maar een box met 3 lp's geworden en niet een box met 3 cd's of 5 lp's, en op blz. 132 heeft de box ook maar gelijk een nieuwe naam gekregen: The Bootleg Tapes. [Ergens anders kwam ik nog een cd tegen met twee kanten...]
O ja, ik zoek nog een wel héél bijzondere uitgave: in 2007, aldus Nogowski, kwam de luxe uitgave van DYLAN, je weet wel die drie cd-box in dat mooie doosje, uit met een bonusdisc. Die versie met bonusdisc wil ik dolgraag hebben, weet je wat er op die bonusdisc staat? Natuurlijk allereerst de Ronson remix van Most likely you go your way (and I'll go mine), maar daarnaast ook nog live-versies van Blowin' in the wind, Tryin' to get to heaven en Can't wait! Wauw!! En dan geeft Nogowski dit album ook nog de beoordeling Unnecessary! Met zo'n bonusdisc Unnecessary!!!
Na het stuk over DYLAN is het stuk over Dylan's albums afgesloten en volgt het tweede deel Singles and Recorded Collaborations. Dit tweede deel heb ik echt naar uitgekeken, ik bedoel, al die reguliere albums kan ik wel dromen, ik wil wel lezen over Dylan's officieel uitgebrachte rariteiten op singles en soundtracks en producten van samenwerkingen met andere muzikanten.
Ik ging er gisteravond eens goed voor zetten, bakje koffie binnen handbereik, sigaret op de lip. Maar voor de koffie voldoende is afgekoeld, ben ik er al door! Al Dylan's singles, bijdragen aan soundtracks, enz. bestaat volgens Nogowski uit (en ik neem hier echt de volledige lijst over):
Just like Tom Thumb's blues [live 1966]
George Jackson [2 versies]
Rita May
Trouble in mind
Let it be me
Band of the hand
Dead man, dead man
[live versie]
Angel flying too close to the ground
Things have changed
'Cross the green mountain
Masked and Anonymous
soundtrack
Tell ol' Bill
Huck's tune
I'm not there

De 3 Broadside lp's.
The Concert for Bangladesh
Traveling wilbury's Volume 1 + Volume 3 + Nobody's child
A Tribute to Woody Guthrie part one
The Last waltz
[
oude versie zonder Hazel]
Rock of ages
Hearts of fire
soundtrack
A tribute to Woody Guthrie and Leadbelly [
daarmee bedoelt hij A Vision shared]
For our children

En dat is het dan. Geen Renaldo and Clara, geen Waitin' for you, Red cadillac and a black moustache, geen Return to me of People get ready of Boogie Woogie country girl of... Ik kan nog wel een tijdje doorgaan.
Niks over bijvoorbeeld de cd-singles Not dark yet en Love sick met veel bonustracks, niks over Dylan's bijdragen op de tribute-cd voor de Johnny Cash, Warren Zevon en the Grateful Dead. Niks over... enfin, het zal je duidelijk zijn.
Het derde deel van het boek gaat over bootlegs. Zes hele bladzijdes vol... En één van die bootlegs is, schrik niet, het via iTunes verkochte The Collection. iTunes en Sony zullen daar anders over denken.
De delen vier, vijf en zes, over films, radio en boeken- in totaal ruim 40 pagina's - moet ik nog lezen. Ik vrees het ergste.
Maar als ik die laatste ruim veertig bladzijdes heb gelezen, kan het boek in de kast om er alleen nog uit te komen als ik wil lachen en / of huilen.

aanvulling 22:00 uur: op de buis een trailer voor de film French kiss - zondagavond te zien op NET 5 om 18.20 uur - op de achtergrond draait Dylan's I want you.

Geen opmerkingen: