Dylan kort #299


Fans niet opgezet met kerstnummer Bob Dylan, over de video van Must be Santa op de website van Het Belang van Limburg.
Bob Dylan in kerst-clip, wederom over de video van Must be Santa, wederom niet meer dan een regel of twee, op de website van radio 2.
(Zeer) kort verslag van het Crossing border festival, incl. foto van Harry de Winter en Suze Rotolo, op Hart en Ziel. Een iets uitvoeriger verslag op de website van De Standaard, volgens dit verslag werd het interview met Suze Rotolo afgenomen door Kristien Hemmerechts. Suze Rotolo is de dame met wie Dylan voorop de hoes van The Freewheelin' Bob Dylan arm en arm lopend is afgebeeld en de schrijfster van het fantastische boek A Freewheelin' time.

Op het forum van Expecting rain las ik een stuk over een toekomstige release in The Bootleg series, geheel gevuld met opnames van de zogenaamde The Never Ending Tour. Nou acht ik het niet héél waarschijnlijk dat platenmaatschappij Sony ooit een aflevering van The Bootleg series geheel zal wijden aan The Never Ending Tour, ik geloof niet dat aan een dergelijke release genoeg geld valt te verdienen, maar dagdromen is altijd leuk. Stel dat platenmaatschappij Sony toch een aflevering van The Bootleg series geheel gewijd aan The Never Ending Tour wil uitbrengen, hoe moet deze release er dan uit zien?
The Never Ending Tour begon op 7 juni 1988 en volgens de telling van Olof Björner omvat deze Never Ending Tour inmiddels 2204 concerten.
Een keuze zou kunnen zijn om volledige concerten in The Bootleg series uit te brengen, maar welke concert dan te kiezen? Van ieder kalenderjaar één concert? Dat zou 22 concerten betekenen...
Dat lijkt me niet realistisch. Wat dan wel. Een compilatie?
Maar wat moet zo'n compilatie dan bevatten? Stel dat er uit ieder kalenderjaar een nummer wordt gekozen, dan krijg je een dubbel-cd met 22 nummers. Maar gezien het verloop van The Never Ending Tour zal zo'n release 'slechts' een verzameling losse songs worden en geen eenheid, geen album.
Dilemma.
Stel je voor, het onmogelijke gebeurt, platenmaatschappij Sony hangt morgen aan de telefoon met het verzoek om een aflevering van The Bootleg series samen te stellen, geheel gevuld met opnames van The Never Ending Tour. Hoe ziet jouw ideale aflevering van The Bootleg series vol opnames van The Never Ending Tour eruit? Inzendingen kunnen naar tomdylan@hotmail.com.
De hoofdprijs? Eeuwige roem.

3 opmerkingen:

jesper zei

Ik ben het geloof ik niet met je eens - ik acht de kans dat Sony ooit concerten uit de Never Ending Tour uit gaat brengen bijzonder groot. Niet alleen denk ik dat Dylan nog tot ver, ver na zijn dood uitgebuit zal worden; ook is er de laatste tijd steeds meer het beeld van Dylan als oude, maar geïnspireerde troubadour dan als een mythe uit de '60s. Bij dat beeld pastte Tell Tale Signs al goed (waarop natuurlijk ook een paar losse NET-tracks staan), en een integraal concert zou me niets verbazen, eigenlijk.
(Het zou me wel verbazen als ik het persoonlijk nog nooit eerder gehoord heb, maar dat terzijde..)

Als ik mocht kiezen? Veel van mijn favoriete bootlegs zijn al zulke goede kwaliteit, dat een uitgave van Sony hooguit aardig zou zijn, maar eigeniljk niet nodig ("Tonight I'll Be Singing Here With You", "Bob's Full House" ed). Dusseh.. doe maar een concert van eind 2003, dan.

tom zei

Hoi Jesper,

Heerlijk een onderwerp om over te bekvechten!
Dat Dylan tot ver na zijn dood 'uitgebuit' zal worden, zoals jij zo mooi schrijft, ben ik geheel met je eens. Ik denk echter dat dat uitbuiten zich eerst zal richten op zekere successen zoals meer live uit de jaren zestig en zeventig, verzamelaars met slechts een handje vol nieuwe nummers, en afleveringen van The Bootleg Series met studio-outtakes. Pas als de bodem van de Sony-archieven in zicht zijn, verwacht ik een uitgave met songs van de NET, maar laten we hopen dat ik de plank volledig missla :-))
Je kiest, zo begrijp ik, voor een uitgave van één concert, daar kan ik mee leven, al zou ik nooit en te nimmer als eerste een concert van eind 2003 hebben gekozen, veel eerder iets van de eerste tour van 2002, om eens wat te noemen. In ieder geval vóór het orgel. De 'gouden periode' van de NET is voor mij toch wel grofweg 2000 - 2002 (tot het begin van de concerten waarbij Dylan achter zijn toetsen kroop). En als het dan een concert met Dylan achter de toetsen moet worden, dan eerder 2005 dan 2003...
Maar dan, ik ben er nog niet uit of mijn ideale uitgave één concert bevat of een compilatie van meerdere concerten.
Ik voel denk ik nog het meest voor een compilatie a la live 1975, een compilatie met opnames van één tour / jaar.
En dan een hele serie van dit soort compilaties...

live 1988
live 1989
live 1990
live 1991
live 1992
live ....
....

jesper zei

Nee, ja, juist niet het orgel, maar wel de piano, zoals die concerten uit oktober 2003, met hoe heet ie op gitaar, Freddy Koella.. ik ben groot fan van die gitaar-sound. Heb je wel eens die opname van 13-11-2003 gehoord, in Parijs, bijvoorbeeld?

Heerlijk zo mierenneuken, ha.