Nieuw Dylanboek: 100 songs...


Ik heb het nieuwe Dylanboek Dylan 100 songs & pictures net in mijn bezit gekregen. Het is een groot formaat, loodzwaar boek. In eerste oogopslag lijkt het alsof het boek hoort bij of geïnspireerd is op de 3-cd box Dylan uit 2007. Kijk maar naar het lettertype waarin Dylan op het boek en op het cd-doosje is geschreven. Daarnaast is de foto op de voorzijde van het boek eerder gebruikt voor het hoesje van de eerste cd van de luxe editie van Dylan.
Het boek bevat, zoals de titel als aangeeft, de bladmuziek van 100 Dylansongs, het is dus een uit de kluiten gewassen songbook. Een songbook heeft natuurlijk als doel om de nummers in het boek op je gitaar (of ander instrument) na te spelen. Door de binding is het echter lastig om het boek, wanneer je een van de eerste of laatste nummers in het boek zou willen spelen, open op tafel te leggen. Voor een songbook had de uitgever beter voor een andere binding kunnen kiezen, zoals bijvoorbeeld een ringband zoals gebruikt is voor het songbook The songs of Bob Dylan from 1966 through 1975.
Naast de bladmuziek voor 100 Dylansongs bevat het boek 100 foto's. De foto's zijn allemaal in zwart / wit, bijna allemaal van een lelijk 'artistiek' randje voorzien waardoor een deel van de foto is weggevallen. Bovendien zijn een aantal foto's over twee pagina's gedrukt of staat er tekst over een deel van de foto. Helaas zijn de foto's weinig verrassend, slechts bij een 2 a 3 foto's twijfelde ik of ik de foto ooit eerder had gezien.
Tot slot is bij iedere song een korte tekst opgenomen, zonder nieuwe informatie, over de bewuste song. Daarnaast staat het boek vol citaten van Dylan zelf, maar ook van veel andere muzikanten, zoals Bruce Springsteen, Frank Zappa, Bono, Joni Mitchel, Paul Simon, Richard Manuel, enz.Ook het gros van de citaten zijn al dusdanig veelvuldig in de Dylanliteratuur gebruikt, dat ook hier weinig verrassends valt te vinden.
Wat blijft dan nog over? Een dik boek om af en toe eens door heen te bladeren, foto's kijken en hier en daar een citaat mee te pikken.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik meer van dit boek verwacht had.
De prijs daarentegen is alleszins redelijk voor een songbook met de bladmuziek van 100 songs en 100 foto's: iets onder de vijfendertig euro.
Tot slot: mijn boek miste op bladzijde 390 en 391 de songtekst, de notenbalken zijn op deze bladzijdes keurig afgedrukt, maar geen tekst. Ik weet niet of dit het geval is bij de gehele eerste oplage van dit boek, of dat mijn boek een uitzondering is.
Mocht je het boek gekocht / gezien hebben, dan hoor ik graag of de bladzijdes 390 en 391 al dan niet de benodigde songtekst bevatten.

Geen opmerkingen: