Dylan kort #236


Zoeken via google naar Bob Dylan levert deze dagen bijna uitsluitend pagina's over Dylan's intentie om zijn stem te lenen voor een tom tom en steeds hetzelfde bericht over de kerstplaat Christmas in the heart. Al die links sla ik hier even over, eigenlijk ben ik ziek, moet ik helemaal niet achter een computer zitten, en bovendien bevatten ze allemaal hetzelfde verhaal.
Maar zowel over de kerstplaat, als over Dylan's intentie om zijn stem uit te lenen, heb ik nog wel wat te melden.

Op de nieuwe Dylan-weblog Oh no, not another site of Bob Dylan (zie hieronder) wordt melding gemaakt van de luxe versie van Christmas in the heart, niet met de kerstafleveringen van Theme time radio hour, zoals ik had gehoopt / voorspeld, maar met - zeer toepasselijk - kerstkaarten.

Dankzij een 'vriendelijke knipster' ligt een berichtje met de titel Bob Dylan wil autonavigatie inspreken uit de Volkskrant naast mij. Let wel, dit alles is ontstaan door een opmerking van Dylan, zoals yapyap aangeeft in zijn reactie bij Dylan kort #236, bij het nummer Lonely avenue van Ray Charles dat Dylan draaide in de aflevering van Theme time radio hour met het thema Street map, uitzending was op 3 december 2008. Die opmerking is nu, zo lijkt het, een eigen leven gaan leiden. De Volkskrant van 26 augustus: Bob Dylan is 'in gesprek met een stuk of wat autobedrijven' om zijn legendarische stem te lenen voor navigatiesystemen. Dat onthulde de popzanger en liedschrijver in een vraaggesprek met de muziekzender van de BBC.
Met zijn vermaarde raspende en nasale stemgeluid gaf de 68-jarige Amerikaanse zanger de luisteraars alvast een voorproefje.
'Links bij de komende straat. Nee, rechts. Weet u wat? Ga maar gewoon rechtdoor.'
De zanger, die teruggetrokken leeft en zelden interviews geeft, zei dat hij misschien beter van het plan kon afzien: 'Want welke kant ik ook opga, ik kom altijd uit op een en dezelfde plek - op Lonely Avenue.'
Dat klinkt allemaal wel héél erg bekend, wat zei Dylan nou precies tijdens de bewuste uitzending van Theme time radio hour? Dit:
You know I don't usually like to tell people what I'm doing but I am talking to a couple of car companies about possibly being the voice of their GPS system. I think it would be good if your looking for directions and you heard my voice, saying something like: take a left at the next street, no right. You know what? Just go straight. I probably shouldn't do it, 'cause whichever way I go, I always end up on one place, on Lonely avenue. Luckely I'm not totaly lonely, Ray Charles beat me there.
Conclusie: Alle berichtgevingen met de strekking dat Dylan in onderhandeling is met een aantal autobedrijven over het inspreken van een navigatiesysteem moeten met een flinke korrel zout genomen worden.

Franz schrijft over twee door David Bowie gezongen versies van Dylan-nummers, er valt ook nog wat te beluisteren.

1 september: van Peerke ontving ik deze aanvulling: Een linkje naar de geschiedenis achter die Tomtom historie: http://mickhartley.typepad.com/blog/2009/08/no-sense-of-humour-1.html




Geen opmerkingen: