De Leeghwaters

In Dylan kort #219 heb ik een link opgenomen naar een recensie, van 15 december 1995. Deze recensie is geschreven door Elsbeth Etty en draagt de titel Met Bob Dylan op een terras. Elsbeth Etty recenseert in Met Bob Dylan op een terras het boek De Leeghwaters, een vertelling, geschreven door Pim Hofstra.

Ik had, voor dat ik in mijn zoveelste zoektocht naar Dylan op het net de recensie van Elsbeth Etty tegenkwam, nog nooit van Pim Hofstra gehoord, maar door het lezen van Etty's recensie, en vooral door de zinnen Bob Dylan is zowel voor de schrijver als voor de hoofdpersoon van het boek een belangrijke inspiratiebron. Twee hoofdstukken hebben een dichtregel van de zanger als motto en in het verhaal zelf komt hij voortdurend om de hoek kijken, ben ik op zoek gegaan naar De Leeghwaters van Pim Hofstra en, Lo and behold, vond het binnen 48 uur nadat ik Dylan kort #219 had geplaatst.

Het boek inmiddels gelezen. In de 94 bladzijdes komt Dylan vier keer voor, twee keer een citaat als motto voor een hoofdstuk, één keer en passant en één keer, anderhalve bladzijde lang, in een gesprek op het terras, waar Etty dus de titel voor haar stuk heeft gevonden. Deze vierde keer, het gesprek op het terras, is de meest interessante van de vier. Het gesprek is tussen een Dylanliefhebber en een journalist, neven, beide hebben net een concert van Dylan bezocht en het concert op hun eigen wijze beleefd.

Maar er is meer. Meerdere malen ben ik zinnen tegen gekomen waarvan ik vermoed - of is het toeval / mijn verwrongen geest - dat het vertalingen zijn van regels van Dylan. Daarnaast 'speelt' Hofstra met tijd en verschuift in het laatste hoofdstuk, op het moment dat de twee neven elkaar op het terras ontmoeten om hun gesprek over Dylan te beginnen, het perspectief van de eerste naar de derde persoon, zoals Dylan dat ook kan doen in bijvoorbeeld Tangled up in blue. Het motto van dit laatste hoofdstuk komt dan ook uit Tangled up in blue:

Some are masters of illusion
Some 're ministers or betrayed

Let wel, dit citaat is niet uit de Tangled up in blue van Blood on the tracks, maar uit de herschreven versie van tournee 1984.

De Leeghwaters intrigeert me en dus ben ik, na het lezen, op internet op zoek gegaan naar Pim Hofstra - het liefst zou ik hem een paar vragen stellen over De Leeghwaters en Dylan - maar Hofstra lijkt van de aardbodem verdwenen. Na een uurtje zoeken ben ik slechts twee feiten 'rijker', Hofstra komt uit Groningen en heeft, naast De Leeghwaters, twee dichtbundels gepubliceerd.

Geen opmerkingen: